Οι Δυτικοευρωπαίοι θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα υγείας ακόμα και με θανάσιμες συνέπειες εξαιτίας της... έκθεσής τους σε υπερβολικό θόρυβο, γεγονός που καθιστά την ηχορρύπανση δεύτερη σοβαρότερη περιβαλλοντική αιτία προβλημάτων υγείας μετά από την ατμοσφαιρική ρύπανση....
Αυτό είναι το συμπέρασμα νέας μεγάλης επιστημονικής έρευνας τουΠαγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη έρευνα στον κόσμο για τις επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία των ανθρώπων, όπως διαβάζουμε στο «NewScientist.com». Η έρευνα δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η πρώτη περιοχή που επείγει να λάβει σοβαρά μέτρα για την ηχορρύπανση.
Σύμφωνα με την έρευνα, κάθε χρόνο στην Ευρώπη χάνονται από τους κατοίκους της τουλάχιστον ένα εκατομμύριο έτη υγιούς ζωής λόγω του θορύβου, έναντι αντίστοιχης απώλειας 4,5 εκατ. ετών υγιούς ζωής από την μόλυνση του αέρα. Καμία άλλη πηγή ρύπανσης του περιβάλλοντος δεν πλησιάζει σε επικινδυνότητα τον θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οι πιο δραματικές επιπτώσεις είναι η καρδιακή νόσος, καθώς η έκθεση στο θόρυβο είναι ικανή να σκοτώσει ανθρώπους. Συνολικά οι Ευρωπαίοι αναμένεται να χάσουν περίπου 61.000 χρόνια υγιούς ζωής το χρόνο εξαιτίας καρδιακών παθήσεων που σχετίζονται με τον θόρυβο, και να παρουσιαστούν 3.000 θανάτοι. Ο θόρυβος έχει βρεθεί ότι ανεβάζει την αρτηριακή πίεση και την συγκέντρωση στρεσογόνων ορμονών στο αίμα ακόμα και κατά τη διάρκεια του ύπνου. Με τα χρόνια, αυτό μπορεί να οδηγήσει στο μπλοκάρισμα αιμοφόρων αγγείων και να προκαλέσει καρδιακή προσβολή.
Αν και οι καρδιοπάθειες αποτελούν την σοβαρότερη αιτία θανάτου εξαιτίας του θορύβου, η ογκωδέστερη επίπτωσή του είναι η διαταραχή του ύπνου, η οποία στερεί από τους Ευρωπαίους 903.000 χρόνια υγιούς ζωής ετησίως. Μετά έρχεται η ενόχληση -η οποία πλήττει την ποιότητα ζωής αν και δεν έχει άμεση επίπτωση στην υγεία- με ένα ποσοστό 587.000 χρόνων, ακολουθούμενη από προβλήματα εκμάθησης στους μαθητές με εκτιμώμενο αριθμό τους 45.000.
«Λαμβάνοντας υπόψιν τις συνολικές επιπτώσεις, θεωρώ ότι ο θόρυβος πρέπει να αντιμετωπιστεί πολύ σοβαρά», λέει ο Deepak Prasher του νοσοκομείου Royal Surrey County Hospital στη Μεγάλη Βρετανία, που μελετά τις επιπτώσεις του θορύβου στην καρδιά. Υπογραμμίζει πως «οι κυβερνήσεις πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως ανώτατο όριο θορύβου για τις νυχτερινές ώρες τα 40 ντεσιμπέλ, ισόποσος δηλαδή θόρυβος που υπάρχει στο εσωτερικό μιας βιβλιοθήκης. Σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης που έχουν πρόσφατα εισέλθει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό το όριο είναι ελαφρώς υψηλότερο στα 55 ντεσιμπέλ.
Οι ερευνητές συγκεντρώνουν ακόμη στοιχεία για να καθοριστεί το όριο του θορύβου κατά μέσο όρο για όλο το 24ωρο. Το όριο αυτό πρέπει να είναι έτοιμο το 2013, όταν θα έχει λήξει η Ευρωπαϊκή Οδηγία για το Θόρυβο του 2002.
Στο μεταξύ υπάρχουν τρία επίπεδα δράσης που μπορούν να ληφθούν, σύμφωνα με τους ερευνητές της μελέτης. Η πρώτη προτεραιότητα είναι να κατασκευαστούν αυτοκίνητα, τρένα και αεροπλάνα πιο αθόρυβα μιας και έτσι θα μειωθεί η ηχορρύπανση από την βασική πηγή της.
Η δεύτερη αφορά τις διοικήσεις των πόλεων οι οποίες πρέπει να φροντίσουν να εγκαταστήσουν ηχοπετάσματα ανάμεσα σε πολυσύχναστους δρόμους και κατοικημένες περιοχές ή να κατασκευάσει νέους δρόμους μακριά από αυτές. Τέλος, μέτρα για τη μείωση του θορύβου μπορούν να ληφθούν και από τους πολίτες μεμονωμένα, όπως την αντικατάσταση των απλών τζαμιών με διπλά ώστε να μην περνά ο θόρυβος μέσα στα σπίτια.
Αυτό είναι το συμπέρασμα νέας μεγάλης επιστημονικής έρευνας τουΠαγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη έρευνα στον κόσμο για τις επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία των ανθρώπων, όπως διαβάζουμε στο «NewScientist.com». Η έρευνα δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η πρώτη περιοχή που επείγει να λάβει σοβαρά μέτρα για την ηχορρύπανση.
Σύμφωνα με την έρευνα, κάθε χρόνο στην Ευρώπη χάνονται από τους κατοίκους της τουλάχιστον ένα εκατομμύριο έτη υγιούς ζωής λόγω του θορύβου, έναντι αντίστοιχης απώλειας 4,5 εκατ. ετών υγιούς ζωής από την μόλυνση του αέρα. Καμία άλλη πηγή ρύπανσης του περιβάλλοντος δεν πλησιάζει σε επικινδυνότητα τον θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οι πιο δραματικές επιπτώσεις είναι η καρδιακή νόσος, καθώς η έκθεση στο θόρυβο είναι ικανή να σκοτώσει ανθρώπους. Συνολικά οι Ευρωπαίοι αναμένεται να χάσουν περίπου 61.000 χρόνια υγιούς ζωής το χρόνο εξαιτίας καρδιακών παθήσεων που σχετίζονται με τον θόρυβο, και να παρουσιαστούν 3.000 θανάτοι. Ο θόρυβος έχει βρεθεί ότι ανεβάζει την αρτηριακή πίεση και την συγκέντρωση στρεσογόνων ορμονών στο αίμα ακόμα και κατά τη διάρκεια του ύπνου. Με τα χρόνια, αυτό μπορεί να οδηγήσει στο μπλοκάρισμα αιμοφόρων αγγείων και να προκαλέσει καρδιακή προσβολή.
Αν και οι καρδιοπάθειες αποτελούν την σοβαρότερη αιτία θανάτου εξαιτίας του θορύβου, η ογκωδέστερη επίπτωσή του είναι η διαταραχή του ύπνου, η οποία στερεί από τους Ευρωπαίους 903.000 χρόνια υγιούς ζωής ετησίως. Μετά έρχεται η ενόχληση -η οποία πλήττει την ποιότητα ζωής αν και δεν έχει άμεση επίπτωση στην υγεία- με ένα ποσοστό 587.000 χρόνων, ακολουθούμενη από προβλήματα εκμάθησης στους μαθητές με εκτιμώμενο αριθμό τους 45.000.
«Λαμβάνοντας υπόψιν τις συνολικές επιπτώσεις, θεωρώ ότι ο θόρυβος πρέπει να αντιμετωπιστεί πολύ σοβαρά», λέει ο Deepak Prasher του νοσοκομείου Royal Surrey County Hospital στη Μεγάλη Βρετανία, που μελετά τις επιπτώσεις του θορύβου στην καρδιά. Υπογραμμίζει πως «οι κυβερνήσεις πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως ανώτατο όριο θορύβου για τις νυχτερινές ώρες τα 40 ντεσιμπέλ, ισόποσος δηλαδή θόρυβος που υπάρχει στο εσωτερικό μιας βιβλιοθήκης. Σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης που έχουν πρόσφατα εισέλθει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό το όριο είναι ελαφρώς υψηλότερο στα 55 ντεσιμπέλ.
Οι ερευνητές συγκεντρώνουν ακόμη στοιχεία για να καθοριστεί το όριο του θορύβου κατά μέσο όρο για όλο το 24ωρο. Το όριο αυτό πρέπει να είναι έτοιμο το 2013, όταν θα έχει λήξει η Ευρωπαϊκή Οδηγία για το Θόρυβο του 2002.
Στο μεταξύ υπάρχουν τρία επίπεδα δράσης που μπορούν να ληφθούν, σύμφωνα με τους ερευνητές της μελέτης. Η πρώτη προτεραιότητα είναι να κατασκευαστούν αυτοκίνητα, τρένα και αεροπλάνα πιο αθόρυβα μιας και έτσι θα μειωθεί η ηχορρύπανση από την βασική πηγή της.
Η δεύτερη αφορά τις διοικήσεις των πόλεων οι οποίες πρέπει να φροντίσουν να εγκαταστήσουν ηχοπετάσματα ανάμεσα σε πολυσύχναστους δρόμους και κατοικημένες περιοχές ή να κατασκευάσει νέους δρόμους μακριά από αυτές. Τέλος, μέτρα για τη μείωση του θορύβου μπορούν να ληφθούν και από τους πολίτες μεμονωμένα, όπως την αντικατάσταση των απλών τζαμιών με διπλά ώστε να μην περνά ο θόρυβος μέσα στα σπίτια.
tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου